چطور فیلم‌مان را برای جشنواره‌های فیلم ارسال کنیم

پلتفرم‌های آنلاین ارسال فیلم به جشنواره‌ها، به فیلم‌ساز کمک می‌کنند تا به راحتی و با صرف زمان کمتری در جشنواره‌های فیلم ثبت نام کند. 

 

۱۰ پلتفرم رایج و قدرتمند ارسال فیلم به جشنواره‌ها خارجی


 برای ارسال فیلم به جشنواره‌های فیلم باید چه کار کنیم!؟

اولین راه و البته بهترین انتخاب، همیشه داشتن یک پخش کننده حرفه‌ای فیلم است. پخش کننده‌های فیلم علاوه بر این که نسبت به مسائل تکنیکی اشراف کامل دارند، قوانین و حتی جزئیات سلایق جشنواره‌های فیلم را هم دنبال می‌کنند. در برخی موارد سابقه همکاری خوب پخش کننده با جشنواره‌های فیلم و فیلم‌های موفق معرفی شده در گذشته، تاثیر مثبتی بر سرنوشت فیلم شما می‌گذارد.

 

با این حال، در ایران فقط چند شرکت موفق و معتبر پخش فیلم فعالیت دارند. در برخی موارد سایت‌هایی هم توسط برخی افراد اداره می‌شود که مدعی‌اند می‌توانند با اندکی هزینه پخش فیلم شما را برعهده بگیرند. با کمی بررسی متوجه خواهید شد آن‌ها به هیچ عنوان حتی سایه‌ای از یک پخش کننده هم نیستند! این ادعا یک شوخی مسخره یا در شکل بدبینانه‌تر، یک کلاه برداری است که صرفا به خاطر عدم آگاهی فیلم‌سازان ممکن می‌شود.

 خب طبیعتا آن چند شرکت معتبر و موفق پخش فیلم برای این حجم از فیلم‌های کوتاه و فیلم‌سازان ایرانی کافی نیست! پس فیلم‌سازان اغلب مجبور می‌شوند خودشان دست به کار شوند…

 

 در موضوع پخش فیلم اغلب فیلم‌سازهای ایرانی صرفا با دو پلتفرم آنلاین آشنا هستند: FilmFreeway و Withoutabox .

 از میان این دو پلتفرم، FilmFreeway به خاطر وجود تعداد زیادی جشنواره فیلم رایگان، از محبوبیت بسیار بیشتری برخوردار است. ضمنا FilmFreeway از نظر زیبایی بصری و تجربه کاربری هم برای مخاطب دلنشین‌تر است.

 

Withoutabox شاید از نظر بصری ظاهر چندان مناسبی نداشته باشد، ولی با حساسیت بسیار بیشتری جشنواره‌ها را در خود جای می‌دهد و البته امکانات بیشتر و حرفه‌ای‌تری نسبت به FilmFreeway دارد.

 

با این حال دنیای پلتفرم‌های ارسال فیلم به جشنواره‌ها به این دو پلتفرم خلاصه نمی‌شود!

 

 در این مطلب نسبتا مفصل که از Festagent ترجمه شده، سعی می‌کنیم با نگاهی موشکافانه، ۱۰ پلتفرم رایج و قدرتمند ارسال فیلم به جشنواره‌ها را بررسی کنیم.

 

پلتفرم‌هایی که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

FilmFreeway

 

Withoutabox

 

Reelport

 

ShortFilmDepot

 

ClickforFestivals

 

Festhome

 

Movibeta

 

Uptofest

 

FilmFestivalLife

 

FilmFestPlatform

 

 

 

1. جشنواره FilmFreeway

کشور کانادا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۴۸۰۰ جشنواره فیلم

 این شرکت جوان در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. سازندگان این پلتفرم نظرات و انتقادهای فیلم‌سازان ــ در خصوص پلتفرم‌های دیگر و خصوصا Withoutabox ــ را مدنظر قرار داده‌اند و با این کار، FilmFreeway را به جایگزینی قابل توجه تبدیل کرده‌اند که هم رایگان است، هم استفاده از آن ساده است و هم سرویس دهی مناسبی دارد.

 در سه ماهه اولی که FilmFreeway راه اندازی شد، بیش از ۶۰۰ جشنواره در آن ثبت شد و بیش از ۵۰۰۰ درخواست ارسال گردید. FilmFreeway در حال حاضر سریع‌ترین رشد را در میان همه پلتفرم‌های آنلاین جشنواره‌های فیلم دارد. این پلتفرم انواع مختلفی از جشنواره‌هایی که فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف و با مدت زمان‌های متفاوت را می‌پذیرند، در خود دارد و از این نظر قابل توجه است.

 بزرگ‌ترین راز محبوبیت آن‌ها، مدل کسب و کاری است که به جشنواره‌ها اجازه می‌دهد در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند. آن‌ها فقط از جشنواره‌هایی که برای ثبت نام مبلغ ورودی دریافت می‌کنند، کارمزد می‌گیرند که آن هم بیش از ۸.۵ درصد نیست. در حالی که در Withoutabox این کارمزد تا ۳۵ درصد هم می‌رسد. همچنین استفاده از این سرویس برای فیلم‌سازان هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. لازم به ذکر است که این مدل کسب و کار تنها برای بازار آمریکا مناسب است، چرا که تقریبا همه جشنواره‌ها ورودیه دارند. حدود ۶۰ درصد جشنواره‌های FilmFreeway در ایالات متحده آمریکا مستقر هستند که ۴۰ تای این جشنواره‌ها مورد تایید آکادمی اسکار است.

 با این وجود، سادگی و در دسترس بودن FilmFreeway باعث بروز یک مشکل بزرگ نیز شده است. جشنواره‌های یک روزه و کوچک بسیاری در FilmFreeway وجود دارد که بیشتر آن‌ها حتی وب‌سایت هم ندارند! روند ثبت نام در FilmFreeway هم برای فیلم‌سازان و هم برای جشنواره‌ها آسان است. این امر منجر به افزایش غیرقابل کنترل و روز افزون جشنواره‌ها می‌شود که برخی رایگان هستند و برخی دیگر حتی هزینه ورودیه دریافت می‌کنند. البته در کنار چنین جشنواره‌های بی اعتبار و بدون پشتوانه‌ای، جشنواره‌های بزرگی نظیر Leeds International Film Festival و Raindance International Film Festival نیز وجود دارند که از طریق FilmFreeway فیلم می‌پذیرند.

 

 چطور با FILMFREEWAY کار کنیم؟

به عنوان یک فیلم‌ساز، نویسنده و یا نماینده یک جشنواره فیلم ثبت نام کنید.

پروژه‌ای برای فیلم‌تان بسازید و اطلاعات ضروری فیلم را در آن وارد کنید. شما می‌توانید فیلم‌تان را روی سرور‌های داخلی FilmFreeway آپلود کنید و یا لینک Vimeo یا Youtube فیلم‌تان را در آن بگذارید.

از لیست جشنواره‌ها، یک یا چند جشنواره را انتخاب کنید.

درخواست ثبت نام فیلم‌تان را برای جشنواره بفرستید. (اگر جشنواره هزینه ورودی داشته باشد، باید هزینه ورودی جشنواره را پرداخت کنید.)

 

+ مزایا:

استفاده از آن برای فیلم‌سازان رایگان است! (به استثنای جشنواره‌هایی که هزینه ورودی دارند)

استفاده راحت و آسان

دارا بودن تعداد بسیار زیادی از جشنواره‌ها ــ چه آن‌ها که فیلم بلند می‌پذیرند و چه آن‌ها که فیلم کوتاه می‌پذیرند ــ که هر روز با سرعتی بسیار زیاد بر تعداد آن افزوده می‌شود. بیش از ۴۸۰۰ جشنواره در ابتدای سال ۲۰۱۷

اطلاعات به روز شده در خصوص ثبت نام (جشنواره‌ها خودشان این اطلاعات را به روز می‌کنند)

جوایز ویژه برای فیلم‌نامه‌نویس‌ها

آپلود کردن و دیدن فیلم‌ها با کیفیت HD

یکپارچگی و سازگاری با پلتفرم‌های تماشای آنلاین فیلم نظیر Vimeo و Youtube

تجربه کاربری دلپذیر

امکان انتخاب جشنواره‌های مناسب بر حسب خواست کاربر (آخرین مهلت ارسال، قدمت جشنواره، مکان جشنواره، جوایز، ژانرها، مبلغ ورودیه و چیزهایی از این قبیل…)

امکان مشاهده وضعیت جشنواره و درخواست‌ها (پذیرفته شده، رد شده، کاندید و چیزهایی مثل این…)

 

– معایب:

 تعداد زیاد جشنواره‌های یک روزه و بی اعتبار

اجبار در وارد شدن به سایت

 

 

2. جشنواره Withoutabox

کشور ایالات متحده آمریکا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۵۰۰ جشنواره فیلم

 Withoutabox یکی از پیشگامان حوزه ارسال آنلاین فیلم به جشنواره‌ها است. این شرکت در سال ۲۰۰۰ توسط دو تاجر به نام‌های David Straus و Joe Newlight تاسیس شد. بیش از ۵۰۰۰ جشنواره برای فیلم‌های کوتاه و بلند و ۴۰۰ هزار فیلم‌ساز در پایگاه داده این پلتفرم ثبت شده است (بیشتر این جشنواره‌ها هزینه ورودی دارند و مربوط به کشورهای انگلیسی زبان هستند). هر کاربر می‌تواند فیلمش را برای بیش از ۱۵۰۰ جشنواره ارسال کند. ضمنا زبان این سایت انگلیسی است.

 استفاده از این پلتفرم برای جشنواره‌ها هزینه دارد (هزینه ثبت نام، عضویت و کمیسیون بین ۱۰ تا ۱۸ درصد) اما برای فیلم‌سازان رایگان است (استفاده از پلتفرم رایگان است اما تقریبا تمام جشنواره‌های این پلتفرم هزینه ورودی دارند). البته بیشتر این جشنواره‌ها تخفیفاتی را برای ثبت نام فیلم‌سازان درنظر می‌گیرند.

 بعد از ساخت اکانت، فیلم‌سازان از طریق ایمیل اطلاعاتی در مورد جشنواره‌های فعال دریافت می‌کنند. اطلاعاتی نظیر تاریخ شروع فراخوان جشنواره‌ها، مهلت پایانی ثبت نام در جشنواره‌ها و چیزهایی مثل این… (اگر مایل نیستید این اطلاعات را دریافت کنید، می‌توانید انصراف بدهید تا دیگر این ایمیل‌ها را دریافت نکنید). Withoutabox با سرویس پخش دیجیتال CreateSpace که یکی از شرکت‌های فرعی آمازون است، سازگار و هماهنگ است و در سال ۲۰۰۸ بود که این شرکت توسط یکی دیگر از شرکت‌های تابعه آمازون به نام Imdb خریداری و در اختیار گرفته شد. ادغام Withoutabox با CreateSpace به فیلم‌سازان این امکان را می‌دهد که آن‌ها بتوانند با فروش دی وی دی فیلم‌هایشان از طریق آمازون و یا دانلود فیلم‌هایشان به وسیله سیستم VOD کسب درآمد کنند. همچنین یکپارچگی با Imdb به ساخت صفحه برای فیلم‌ها به طور مستقیم و بر اساس اطلاعات Withoutabox کمک می‌کند. بسیاری از جشنواره‌های فیلم مشهور و معتبر جهان درخواست‌های ثبت نام‌شان را از طریق Withoutabox دریافت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به Sundance Film Festival, Seattle International Film Festival, Toronto International Film Festival و… اشاره کرد.

 

 چطور با WITHOUTABOX کار کنیم؟

ثبت نام کنید، وارد شوید و اکانت شخصی خودتان را بسازید.

فرم ورودی را پر کنید و Press kit فیلم‌تان را آپلود کنید.

جشنواره مناسب فیلم‌تان را انتخاب کنید.

فیلم‌تان را برای جشنواره ثبت نام کنید (اگر جشنواره هزینه ورودی دارد، آن را بپردازید).

 

+ مزایا:

 بانک اطلاعاتی وسیعی از جشنواره‌های متحد

پوشش فیلم کوتاه و فیلم بلند

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

سازگاری با لینک Vimeo در فرم‌ها

ثبت نام رایگان فیلم‌ها

سازگاری و یکپارچگی آنی اطلاعات فیلم‌ها با Imdb

بخش جداگانه برای ثبت نام و ارسال فیلم‌نامه‌ها

امکان ثبت و پیگیری وضعیت فیلم به صورت آنلاین

یکپارچگی و سازگاری با سرویس پخش دیجیتالی CreateSpace

تخفیف‌ها و تمدیدهای در نظر گرفته شده مخصوص اعضای Withoutabox

آپلود ویدئوی رایگان و بدون محدودیت در تعداد (تا ۱۰ گیگابایت برای هر فایل)

غربال کردن جشنواره‌ها بر اساس دسته بندی، هزینه ورودی، مهلت پایانی ثبت نام، قدمت جشنواره و…

وجود دسته بندی مختلف برای جشنواره‌ها

 

– معایب

 تعداد کم جشنواره‌های آسیایی و اروپایی

اجبار در وارد شدن به سایت

تقریبا همه جشنواره‌ها هزینه ورودی دارند

 

 

 

2. جشنواره Reelport

 کشور آلمان

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۷۰ جشنواره

 پلتفرم آلمانی با حدود ۱۷۰ جشنواره فیلم که بیشتر آن‌ها اروپایی هستند. شما برای ارسال فیلم‌تان به جشنواره‌ها که شامل ارسال درخواست و نسخه آنلاین فیلم است، هزینه می‌پردازید (اولین ارسال فیلم، رایگان است اما پس از آن، هر درخواست و ارسال فیلم برای جشنواره ها، ۲ یورو برایتان هزینه دارد).

 با Reelport به راحتی می‌توانید فیلم‌تان را آپلود کنید، آن را داشته باشید و با برچسب سفید مربوط به VOD فیلم را ببینید. این کار به جشنواره‌ها کمک می‌کند که فیلم‌ها را در سایت‌شان و یا کتابخانه آنلاین‌شان قرار دهند و چیزهایی از این دست… فیلمی که روی سرورهای Reelport آپلود می‌کنید، برای ۲۴ ماه روی این پلتفرم باقی می‌ماند که به نظر برای نمایش در همه فستیوال‌ها کاملا کافی است. Reelport به فیلم‌سازان اجازه می‌دهد که یک Image از دی وی دی فیلم‌شان را روی پلتفرم آپلود کنند و برگزارکنندگان جشنواره‌ها می‌توانند در مواقع لزوم این فایل را دانلود و از آن استفاده کنند. با این حال اگر فیلم‌ساز تمایلی به این کار نداشت، می‌تواند به همان روش سنتی دی وی دی فیلم را از طریق پست برای جشنواره‌ها ارسال کند.

 Reelport همچنین کاتالوگ ویژه خودش را دارد که این امکان را به خریداران می‌دهد که با فیلم‌سازان تماس بگیرند و حق پخش هر فیلمی را خریداری کنند.

 بسیاری از جشنواره‌های مهم فیلم کوتاه، پذیرش فیلم‌ها را از طریق Reelport انجام می‌دهند. برای مثال می‌شود به جشنواره فیلم کوتاه ابرهاوزن International Short Film Festival Oberhausen و جشنواره فیلم تامپره Tampere Film Festival اشاره کرد.

 

 

 

چطور با REELPORT کار کنیم؟

یک اکانت بسازید.

فیلم‌تان را در قالب یک پروژه به پلتفرم آپلود کنید.

از طریق PayPal و یا با کارت‌های اعتباری، Reel خریداری کنید. Reel واحد پول اختصاصی این پلتفرم است که برای مواردی که گفته خواهد شد، باید از آن استفاده کنید. اولین آپلود و اولین ثبت نام در جشنواره‌ها رایگان خواهد بود. پس از آن، هر آپلود، ۳ Reel ، هر ثبت نام ۲ Reel و ۵ Reel هم بهای ارسال دی وی دی از طریق پست خواهد بود.

جشنواره مناسب و مورد نظر خودتان را از لیست جشنواره‌ها انتخاب کنید.

فیلم‌تان را برای جشنواره‌ای که انتخاب کرده‌اید، ثبت نام کنید. (برای این کار، می‌توانید هم فیلم‌تان را روی سرورهای Reelport آپلود کنید و یا دی وی دی فیلم‌تان را از طریق پست به دفتر شرکت ارسال کنید.)

+ مزایا

 

اولین آپلود و اولین ثبت نام رایگان است

راحتی در آپلود، نگهداری و تماشای فیلم‌تان با برچسب VOD

تهیه Image برای دی وی دی فیلم که برگزارکنندگان جشنواره می‌توانند آن را دانلود کنند. (بنابراین دیگر لزومی به ارسال دی وی دی از سوی فیلم‌ساز برای جشنواره نیست)

نگهداری از فیلم‌ها روی سرور Reelport برای ۲۴ ماه

تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

یادآوری جشنواره‌های توصیه شده برای فیلم‌سازان از طریق ایمیل

امکان ثبت وضعیت فیلم

کاتالوگ آنلاین برای استفاده خریداران حق پخش فیلم

 

– معایب

 اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

فقط جشنواره‌های فیلم کوتاه را پوشش می‌دهد

هیچ فیلتری برای مرتب کردن و پیدا کردن جشنواره‌های فیلم ندارد

 

 

4. جشنواره ShortFilmDepot

 کشور فرانسه

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: در حدود ۷۰ جشنواره

 این پلتفرم اروپایی بیش از ۷۰ جشنواره فیلم را پوشش می‌دهد. در میان این جشنواره‌ها، جشنواره‌های آمریکایی حضور ندارند اما جشنواره‌هایی از آفریقای جنوبی، اروپا و آسیا هستند که نقش مهمی در سینما ایفا می‌کنند. برای مثال: Clermont-Ferrand Short Film Festival وSão Paulo International Film Festival

 کاربر می‌تواند زبان سایت را از میان پنج زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، پرتقالی و ایتالیایی متناسب با نیاز خودش انتخاب کند.

 

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده این پلتفرم به ترتیب آخرین مهلت ثبت نام ترتیب شده‌اند؛ به این معنی که هرچه جشنواره‌ها به مهلت پایانی ثبت نام نزدیک‌تر می‌شوند، در فهرست جشنواره‌ها بالاتر می‌آیند. بسیاری از جشنواره‌ها در ShortFilmDepot هزینه ورودی ندارند و فقط فیلم‌ساز باید کارمزد استفاده از پلتفرم را بپردازد که چیزی حدود ۱.۵ تا ۳ یورو هزینه خواهد داشت. برای پرداخت کارمزد خدمات این پلتفرم از یک واحد پول اختصاصی به نام Stamp استفاده می‌شود. در قسمت خرید Stamp پک‌های متنوعی درنظر گرفته شده؛ هرچقدر تعداد Stamp یا تمبری که می‌خرید بیشتر باشد، مبلغ کمتری برای آن می‌پردازید.

 

 

 

چطور با SHORTFILMDEPOT کار کنیم؟

اکانت خودتان را بسازید.

فرم‌ها را تکمیل کنید (فرم‌ها شامل اطلاعات فیلم، اطلاعات تماس، جزئیات فنی فیلم و چیزهایی از این دست است).

فیلم‌تان را روی سرورهای ShortFilmDepot آپلود کنید و یا لینک Vimeo فیلم تان را وارد کنید.

تمبر یا Stamp بخرید.

هزینه هر عدد تمبر ۳ یورو

 

پکیج پنج تایی ۵۰ یورو

 

پکیج ۲۰ تایی ۳۹ یورو

 

پکیج پنجاه تایی ۷۵ یورو

 

جشنواره مناسب و مورد نظرتان را انتخاب و فیلم‌تان را ثبت نام کنید.

+ مزایا:

 

تجربه کاربری دلپذیر

استفاده راحت و آسان

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

یادآوری جشنواره‌های توصیه شده برای فیلم‌سازان از طریق ایمیل

تمامی جشنواره‌های موجود در ShortFilmDepot رایگان هستند

– معایب:

 

اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

فقط جشنواره‌های فیلم کوتاه را پوشش می‌دهد

هیچ فیلتری برای مرتب کردن و پیدا کردن جشنواره‌های فیلم ندارد

تعداد کم جشنواره‌های موجود در پایگاه داده این پلتفرم

عدم وجود جشنواره‌های ایالات متحده آمریکا

 

 

ClickforFestivals

ClickforFestivals

 

کشور اسپانیا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۲۰۰ جشنواره

 

این پلتفرم محصول کمپانی بزرگ و مطرح اسپانیایی Promofest است که در زمینه پخش فیلم فعالیت می‌کند. در این پلتفرم جشنواره‌های اروپایی، اسپانیایی و جشنواره‌هایی از آمریکای لاتین وجود دارد. شما می‌توانید زبان سایت را از بین زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی انتخاب کنید.

 

ارسال فیلم برای جشنواره‌ها به ازای هر جشنواره چیزی در حدود ۱ تا ۳ یورو هزینه خواهد داشت. در صورتی که فیلم شما در جشنواره پذیرفته شود، کل هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، از طرف پلتفرم به شما بازگردانده خواهد شد.

 

ClickforFestivals به شما پیشنهاد می‌دهد که فیلم‌تان را یا روی سرورهای اختصاصی پلتفرم آپلود کنید و یا لینک Vimeo یا Dropbox فیلم‌تان را در پلتفرم قرار دهید. فایل‌های آپلود شده برای مدت دو ماه روی سرورهای ClickforFestivals نگهداری خواهند شد (اگر فیلم به هیچ جشنواره‌ای ارسال نشده باشد) و یک ماه پس از تاریخ آخرین جشنواره‌ای که فیلم برای آن ارسال شده است.

 

 

 

چطور با CLICKFORFESTIVALS کار کنیم؟

یک حساب کاربری برای خودتان بسازید و فیلم را آپلود کنید (یا لینک سایر سرویس‌هایی که فیلم را روی آن‌ها آپبود کرده‌اید را قرار دهید). هر شخص می‌تواند نسخه‌های متعددی از یک فیلم را روی پلتفرم قرار دهد.

قسمت توضیحات را کامل کنید.

واحد اختصاصی پلتفرم Click را از طریق PayPal خریداری کنید. (به طور معمول، ارسال فیلم برای هر جشنواره یک Click کارمزد دارد اما بعضی از جشنواره‌ها ۰.۵ Click بیشتر خرج برنمی دارد!) قیمت هر Click بسته به تعدادی که می‌خرید، متفاوت است:

یک کلیک ۳ یورو

 

سه کلیک ۷ یورو (۲.۳ یورو برای هر عدد)

 

ده کلیک ۲۲ یورو (۲.۲ یورو برای هر عدد)

 

۲۰ کلیک ۴۰ یورو (۲ یورو برای هر عدد)

 

۵۰ کلیک ۹۰ یورو (۱.۸ یورو برای هر عدد)

 

۱۰۰ کلیک ۱۵۰ یورو (۱.۵ یورو برای هر عدد)

 

۲۰۰ کلیک ۳۰۰ یورو (۱.۲ یورو برای هر عدد)

 

۵۰۰ کلیک ۵۰۰ یورو (۱ یورو برای هر عدد)

 

جشنواره مناسب و مورد نظر خود را انتخاب و فیلم را ثبت نام کنید. کارمزد به صورت اتوماتیک از موجودی Click شما کسر می‌شود.

+ مزایا:

 

تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

تخفیف در ثبت نام جشنواره‌ها

یکپارچگی و سازگاری با سایر پلتفرم‌های ذخیره سازی مثل Vimeo و Dropbox

امکان ثبت وضعیت فیلم

-معایب:

 

اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

فقط جشنواره‌های فیلم کوتاه را پوشش می‌دهد

هیچ فیلتری برای مرتب کردن و پیدا کردن جشنواره‌های فیلم ندارد

 

 

Festhome

Festhome

 

کشور اسپانیا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۸۰۰ جشنواره

 

این کمپانی اسپانیایی در سال ۲۰۱۰ توسط فیلم‌ساز خبره تاسیس شد. اکنون این پلتفرم نماینده ۱۸۰۰ جشنواره فیلم است که هم جشنواره‌های فیلم کوتاه و هم جشنواره‌های فیلم بلند را شامل می‌شود. جشنواره‌های موجود بیشتر متعلق به اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین است. کارمزد ارسال فیلم برای جشنواره‌ها ۲ یورو است. این پلتفرم ۷ زبان را پشتیبانی می‌کند: انگلیسی، اسپانیایی، کره‌ای، ژاپنی، فرانسوی، ایتالیایی و پرتقالی. اما توضیحات مربوط به جشنواره‌ها فقط به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی در دسترس هستند.

 

شاید محبوب‌ترین ویژگی این پلتفرم برای فیلم‌سازان قابلیت آپلود فایل‌های بزرگ (تا ۲۰ گیگ) برای پیش نمایش و نمایش در جشنواره‌ها باشد. فیلم‌ها تا ۶ ماه پس از آخرین دانلود فیلم، بر روی سرورها نگهداری می‌شوند. اخیرا این شرکت سرویس جدیدی ارائه کرده است که به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند: شما می‌توانید به جای این که فیلم را روی سرورهای این پلتفرم آپلود کنید، لینک Vimeo فیلم را وارد کنید. گرچه این کار نیازمند تهیه یک “Visa” است که سالیانه ۴۰ دلار خرج برمی‌دارد. ضمنا فیلم‌ساز می‌تواند دی وی دی فیلم را از طریق پست به آدرس شرکت ارسال کند.

 

علاوه بر این، FestHome برخی سرویس‌های جانبی را نیز ارائه می‌دهد:

 

کاتالوگ مخصوص خریداران، تبدیل فایل‌ها، ترجمه فیلم (۳ یورو برای هر دقیقه)، ساخت زیرنویس (۴ یورو برای هر دقیقه) و ساخت DCP (8 دلار برای هر دقیقه در فیلم‌های کوتاه)

 

همچنین سرویس VOD شرکت IndiehomeTV نیز با پلتفرم یکپارچه و سازگار است که می‌تواند به شما در کسب درآمد از فیلم کمک کند.

 

 

 

چطور با FESTHOME کار کنیم؟

یک حساب کاربری بسازید.

یک پروژه ایجاد کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

جشنواره مناسب و مورد نظر خودتان را با استفاده از فیلترها (مدت زمان فیلم، ژانر فیلم، تم فیلم، هزینه ورودی و…) بیابید و انتخاب کنید.

فیلم‌تان را به یکی از روش‌ها اضافه کنید.

فیلم را روی سرورهای FestHome آپلود کنید (تا ۲۰ گیگ)

لینک Vimeo فیلم را وارد کنید.

دی وی دی فیلم را به آدرس شرکت ارسال کنید.

هزینه ارسال فیلم به جشنواره‌ها را می‌توانید از طریق PayPal، پرداخت‌های بانکی (بین‌المللی) و کارت‌های اعتباری بین‌المللی انجام دهید. همچنین برای سهولت در پرداخت می‌توانید هزینه ارسال فیلم به چند جشنواره را یکجا پرداخت کنید.

 

ارسال فیلم برای هر جشنواره یک Credit هزینه دارد. افراد می‌توانند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها Credit بخرند. هرچه Credit بیشتری بخرید، از تخفیف بیشتری برخوردار خواهید شد.

 

هزینه خرید Credit برای فیلم‌های کوتاه:

 

پنج کوپن ۱۰ یورو (۲ یورو برای هر عدد)

 

۱۰ کوپن ۱۷ یورو (۱.۷ یورو برای هر عدد)

 

۱۵ کوپن ۲۵ یورو (۱.۵ یورو برای هر عدد)

 

۳۰ کوپن ۴۰ یورو (۱.۳ یورو برای هر عدد)

 

۷۵ کوپن ۷۵ یورو (۱ یورو برای هر عدد)

 

۲۰۰ کوپن ۱۵۰ یورو (۰.۷۵ یورو برای هر عدد)

 

+ مزایا:

 

تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

قابلیت آپلود فایل‌های بزرگ (تا ۲۰ گیگ)

امکان انتخاب جشنواره‌های مناسب بر حسب خواست کاربر (مدت زمان فیلم، هزینه ورودی جشنواره، ژانر فیلم، تم فیلم، کشور میزبان جشنواره و…)

تخفیف در ثبت نام جشنواره‌ها

یکپارچگی و سازگاری با Vimeo

کاتالوگ برای استفاده خریداران

امکان ثبت و مدیریت وضعیت فیلم

امکان مشاهده وضعیت درخواست‌ها (پذیرفته شده، رد شده، کاندید و چیزهایی مثل این…)

امکان تبدیل فایل به صورت آنلاین

سرویس‌های جانبی در خصوص ترجمه و ساخت زیرنویس

معایب:

 

اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

عدم وجود جشنواره‌های فیلم ایالات متحده آمریکا

 

 

Movibeta

Movibeta

 

کشور اسپانیا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۵۰۰ جشنواره

 

این کمپانی اسپانیایی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد. اغلب جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه و بلند این پلتفرم اروپایی بوده و جشنواره‌های بسیاری از اسپانیا در آن حضور دارند. کاربر می‌تواند از زبان مورد نظر را برای پلتفرم از بین ۷ زبان انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسه، آلمانی، پرتقالی و یونانی انتخاب کند.

 

ارسال فیلم برای جشنواره‌ها کامزدی در حدود ۱.۵ تا ۴ یورو دارد. هزینه کارمزد این پلتفرم با تعداد جشنواره‌هایی که برای‌شان فیلم می‌فرستید، رابطه معکوس دارد و در واقع هر چقدر تعداد ارسال‌های شما بیشتر می‌شود، کارمزد کمتر می‌شود.

 

یک ارسال : ۴.۸۴ یورو

 

۳ ارسال : ۱۴ یورو (۴.۶۶ یورو برای هر ارسال)

 

۵ ارسال: ۲۰ یورو (۴ یورو برای هر ارسال)

 

۱۰ ارسال: ۳۰ یورو (۳ یورو برای هر ارسال)

 

۲۰ ارسال: ۴۰ یورو (۲ یورو برای هر ارسال)

 

۴۰ ارسال: ۶۰ یورو (۱.۵ یورو برای هر ارسال)

 

می توانید فیلم‌ها را با فرمت‌های متفاوتی روی سرورهای Movibeta آپلود کنید منتها فراموش نکنید که نباید بیش از ۲ گیگ باشد. یا این که لینک Vimeo فیلم را وارد کنید. فیلترهایی نیز برای جستجوی راحت جشنواره‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانید جشنواره‌ها را بر حسب ژانر، نوع، تم و… جستجو کنید. در ضمن می‌توانید جشنواره‌ها را در ۳ لیست «مورد علاقه»، «دیده شده» و «علاقمند نیستم» مرتب کنید.

 

Movibeta تنها به واسطه‌ای برای ارسال فیلم به جشنواره‌ها محدود نمی‌شود؛ علاوه بر این کار، یک شرکت پخش فیلم نیز هست و ضمنا به عنوان سرویس آموزشی برای مدارس فیلم نیز فعالیت می‌کند. با توجه به این موضوع، این شرکت دو برنامه مجزا را طرح ریزی کرده است: Movibeta Distribución و Movibeta Formation.

 

Movibeta Distribución در واقع به فیلم‌ساز کمک می‌کند که فیلمش را برای تهیه کنندگان، واسطه‌ها و از این قبیل ارسال کند.

 

Movibeta Formation هم یک ارتباط راحت و مستقیم بین دانشجویان و اساتید مدارس سینمایی را فراهم می‌کند.

 

 

 

چطور با MOVIBETA کار کنیم؟

یک حساب کاربری بسازید و اطلاعات شخصی‌تان را وارد کنید.

حساب کاربری‌تان را تایید کنید و فایل فیلم را روی سرورهای Movibeta آپلود کنید (فایل فیلم نباید بیش از ۲ گیگ باشد). همچنین می‌توانید به جای آپلود فیلم، با انتخاب گزینه Share Link، لینک فیلم‌تان در Vimeo، Dropbox، Hightail و… را اضافه کنید.

جشنواره مورد نظرتان را در دسته بندی‌های مختلف (کوتاه، کمدی، زیست محیطی و…) انتخاب کنید.

هزینه کارمزد ارسال به جشنواره‌ها را از طریق PayPal پرداخت کنید.

+ مزایا:

 

تعداد زیاد جشنواره‌های فیلم رایگان

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

یکپارچگی و سازگاری با سرویس‌هایی نظیر Vimeo، Dropbox و Hightail که شما را از آپلود مجدد فیلم معاف می‌کند

امکان جستجو و انتخاب جشنواره‌های مناسب بر حسب خواست کاربر

سرویس‌ها و امکانات آموزشی، با هدف استفاده برای مدارس فیلم

– معایب:

 

پرداخت کارمزد فقط با PayPal امکان پذیر است

اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

تعداد کم جشنواره‌های ایالات متحده آمریکا

 

 

Uptofest

کشور اسپانیا

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۴۸۰ جشنواره

 یک کمپانی اسپانیایی دیگر… واسطه‌ای میان فیلم‌سازان و جشنواره‌های فیلم. بیش از ۴۸۰ جشنواره فیلم موجود پایگاه داده UptoFest که جشنواره‌های فیلم کوتاه و بلند را شامل می‌شود، جشنواره‌های فیلم اروپایی هستند. اکثر این جشنواره‌ها هزینه ورودی ثابتی ندارند. بیشتر این جشنواره‌ها متعلق به کشورهای اسپانیایی زبان هستند اما مشخصا هیچ جشنواره‌ای از ایالات متحده آمریکا وجود ندارد. همچنین کاربر می‌تواند زبان سایت را از بین انگلیسی و اسپانیایی انتخاب کند.

 کارمزد ارسال فیلم به جشنواره‌ها حدود ۱.۵ تا ۲.۵ یورو خرج برمی دارد. هر چه تعداد جشنواره‌هایی که انتخاب می‌کنید و برایشان فیلم می‌فرستید بیشتر باشد، این کارمزد کمتر خواهد شد.

 اگر جشنواره‌ها فعال باشند و در حال پذیرش فیلم باشند، با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند. اگر جشنواره‌ای به مهلت پایانی ثبت نام نزدیک شده باشد، به رنگ نارنجی درمی آید و اگر قرمز باشد، یعنی جشنواره بسته شده و دیگر درخواستی نمی‌پذیرد.

 

 چطور با UPTOFEST کار کنیم؟

یک حساب کاربری بسازید.

برای فیلم‌تان یک پروژه بسازید، فرم را پر کنید و فیلم‌تان را آپلود کنید (فایل فیلم نباید بیش از ۲ گیگ باشد).

برای پرداخت کارمزد ارسال فیلم باید واحد اختصاصی پلتفرم یعنی Up بخرید. Up را می‌توانید از طریق PayPal یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی خریداری کنید. ارسال فیلم برای هر جشنواره یک Up خرج برمی‌دارد.یک Up : 2.5 یوروپنج Up : 10 یورو (۲ یورو برای هر عدد)بیست Up : 30 یورو (۱.۵ یورو برای هر عدد)

جشنواره مناسب و مورد نظر خودتان را از میان دسته‌بندی‌های مختلف انتخاب کنید و فیلم‌تان را برای جشنواره ارسال کنید.

 

+ مزایا:

 تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

پوشش جشنواره فیلم‌های بلند و کوتاه

تعداد زیاد جشنواره‌های فیلم رایگان

امکان جستجو و انتخاب جشنواره‌های مناسب بر حسب «آخرین مهلت پایانی» و «هزینه ورودی»

– معایب:

 

اجبار در وارد شدن به سایت

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

*** ظاهرا از تاریخ ۱ فوریه، UptoFest توسط FestHome خریداری شده و دیگر رسما وجود خارجی ندارد. من این بخش را حذف نکردم چرا که دوست داشتم با عملکرد پلتفرم‌های مختلف و مدل کسب و کار آن‌ها ــ که تاثیر ویژه‌ای بر رابطه بین فیلم‌ساز و پلتفرم ایجاد می‌کند ــ بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

FilmFestivalLife

FilmFestivalLife

 

کشور آلمان

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۱۰۰ جشنواره

 

کمپانی آلمانی که به نظر می‌رسد یک شبکه اجتماعی بسیار حرفه‌ای و سازمان یافته برای افرادی است که در صنعت سینما فعالیت می‌کنند: فیلم‌سازان، جشنواره‌ها، پخش کنندگان و مثل آن. FilmFestivalLife اطلاعات خوبی در مورد جشنواره‌های فیلم تهیه کرده است و همچنین پلی است برای ارتباط با سایر فیلم‌سازان و جشنواره‌های فیلم. کاربران می‌توانند نظرشان را در مورد جشنواره‌ها بنویسند، لیست درست کنند و جشنواره‌ها را بر حسب علاقمندی‌شان رتبه بندی کنند. FilmFestivalLife یک سرویس خاص برای فیلم‌سازان مشتاقی است که غرق در جهان جشنواره‌های فیلم هستند: آن‌ها می‌توانند در FilmFestivalLife همکاران باتجربه‌ای بیابند و تجربیات‌شان را در خصوص ساخت و مدیریت پروژه‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بسیار مهم است که انگلیسی بدانید چرا که تمامی ارتباطات به زبان انگلیسی است.

 

در پایگاه داده FilmFestivalLife بیش از ۱۱۰۰ جشنواره فیلم از سراسر جهان وجود دارد. فیلم‌سازان برای ارسال فیلم‌های کوتاه به جشنواره‌ها باید ۲.۹۹ یورو کارمزد بپردازند. همچنین کارمزد ارسال فیلم به یک جشنواره برای فیلم‌های نیمه بلند و بلند، به ترتیب ۴.۴۹ و ۵.۹۹ یورو خرج برمی دارد. افراد همچنین می‌توانند برای ارسال نامحدود فیلم به جشنواره‌ها، اشتراک خریداری کنند. هزینه اشتراک ماهانه از ۵ یورو شروع می‌شود.

 

به طور مثال، بسته‌های ویژه مخصوص فیلم کوتاه بدین ترتیب است:

 

یک ارسال : ۲.۹۹ یورو

 

اشتراک ماهانه – ارسال نامحدود : ۵ یورو

 

اشتراک سه ماهه – ارسال نامحدود : ۱۳.۵۰ یورو

 

اشتراک سالیانه – ارسال نامحدود : ۴۸ یورو

 

همانطور که می‌دانید، ممکن نیست که کاربر در هر زمان که خواست در جشنواره‌های فیلم ثبت نام کرده و برای آن‌ها فیلم ارسال کند. FilmFestivalLife همواره جشنواره‌هایی را که فعال و در حال پذیرش فیلم هستند را در لیستی جداگانه به کاربر نشان می‌دهد. به علاوه، جشنواره‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگون مثل «مستند»، «انیمیشن»، «LGBT-films»، «وحشت» و… مرتب شده‌اند.

 

FilmFestivalLife با شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل Facebook و Twitter یکپارچگی و سازگاری دارد که کمک می‌کند کاربر بدون نیاز به ثبت نام و با اطلاعات اکانت شبکه‌های اجتماعی‌اش، از FilmFestivalLife استفاده کند. همچنین این پلتفرم یک وبلاگ هم دارد که نوشته‌های ارزشمند و کاربردی‌ای در آن منتشر می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند اتاق‌های فیلم مجازی خصوصی بسازد و کاربران دیگر (که هر یک در زمینه‌ای از سینما متخصص هستند) را به این اتاق‌ها دعوت کند.

 

 

 

چطور با FILMFESTIVALLIFE کار کنیم؟

یک حساب کاربری بسازید و یا با حساب فیس بوک یا توییتر خود وارد شوید.

اطلاعات ضروری در مورد خودتان و فیلم‌تان را وارد کنید.

فیلم‌تان را آپلود کنید (فیلم‌های کوتاه تا ۲ گیگ، فیلم‌های نیمه بلند تا ۴ گیگ و فیلم‌های بلند تا ۵ گیگ).

جشنواره مناسب و مورد نظرتان را انتخاب کنید و فیلم‌تان را برای آن ارسال کنید (در FilmFestivalLife تنها می‌توانید برای جشنواره‌هایی فیلم ارسال کنید که به رنگ سبز نمایش داده می‌شوند).

هزینه کارمزد ارسال فیلم به جشنواره‌ها را از طریق یکی از راه‌های پیشنهادی پرداخت کنید (از طریق PayPal یا کارت‌های اعتباری بین‌المللی).

جشنواره‌های مورد علاقه‌تان را دنبال کنید، جشنواره‌ها را رتبه بندی کنید، برای آن‌ها نظر بنویسید، کاربران را به اتاق‌های فیلم مجازی‌تان دعوت کنید، با همکاران‌تان و فیلم‌هایشان آشنا شوید.

+ مزایا:

 

FilmFestivalLife هم به عنوان سرویسی برای ارسال فیلم به جشنواره‌ها قابل استفاده است و هم یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای و تخصصی است.

تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

امکان جستجو بر اساس فیلترها که یافتن جشنواره‌های مناسب را راحت‌تر می‌کند

یکپارچگی و سازگاری با شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر

برخورداری از لیست‌های جشنواره‌های تخصصی

امکان ساخت اتاق‌های فیلم مجازی خصوصی

برخورداری از وبلاگ با مطالب کاربردی

امکان کنترل و مشاهده وضعیت جشنواره‌های مورد علاقه

امکان نظر گذاشتن برای جشنواره‌ها و خواندن نظرات دیگر کاربران در مورد جشنواره‌ها

– معایب:

 

استفاده از پلتفرم کارمزد دارد

 

 

FilmFestPlatform

FilmFestPlatform

 

کشور فرانسه

جشنواره‌های موجود در پایگاه داده: حدود ۱۰۰ جشنواره

 

تخصصی‌ترین پلتفرم ارسال فیلم به جشنواره‌ها در این لیست، FilmFestPlatform است. این پلتفرم در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ جشنواره را در پایگاه داده خود ثبت کرده است که همگی این جشنواره‌ها، جشنواره‌های فیلم فرانسوی هستند.

 

اگر فیلم‌تان زیرنویس فرانسوی ندارد، استفاده از FilmFestPlatform در بیشتر موارد هیچ معنایی ندارد. فرانسوی‌ها به دقت از زبان و کشورشان حمایت می‌کنند، به همین خاطر عملا تمامی جشنواره‌های فرانسوی پیش از هر چیز از شما زیرنویس فرانسوی فیلم‌تان را می‌خواهند. هزینه کارمزد ارسال فیلم به جشنواره‌ها در FilmFestPlatform حدود ۱.۵ تا ۲.۵ یورو است.

 

 

 

چطور با FILMFESTPLATFORM کار کنیم؟

یک حساب کاربری بسازید و اطلاعات شخصی خودتان را همراه با اطلاعات تماس‌تان وارد کنید. ضمنا ایمیل تایید حساب کاربری را هم تایید کنید.

فیلم یا فیلم‌های خود را ثبت کنید و اطلاعات آن (مثل اطلاعات فنی، خلاصه داستان، عکس و…) را کامل کنید. تمامی این اطلاعات قابل ویرایش خواهد بود.

فیلم‌تان را آپلود کنید (فایل فیلم نباید از ۲.۵ گیگ بیشتر باشد).

واحد داخلی این پلتفرم یا همان Credit را با استفاده از کارت‌های اعتباری خریداری کنید. ارسال فیلم برای هر جشنواره، یک Credit خرج برمی‌دارد.یک Credit : 2.5 یوروده Credits : 20 یورو (۲ یورو برای هر عدد)پنجاه Credits : 75 یورو (۱.۵ یورو برای هر عدد)

جشنواره مناسب و مورد نظرتان را انتخاب و فیلم را برای آن ارسال کنید (به صورت آنلاین یا از طریق پست).

+ مزایا:

 

تجربه کاربری دلپذیر

تنها یکبار پر کردن فرم برای همه جشنواره‌ها

تعداد زیاد جشنواره‌های فیلم رایگان

– معایب:

 

اجبار در وارد شدن به سایت

فقط جشنواره‌های فیلم کوتاه را پوشش می‌دهد

فقط جشنواره‌های فیلم فرانسوی را پوشش می‌دهد که بیشتر این جشنواره‌ها نیز زیرنویس فرانسوی می‌خواهند.


 امروزه بسیاری از فیلم سازان به دنبال این هستند تا با ارسال آثار تولیدی خود به جشنواره های معتبر بین المللی، فیلم خود را در سطح جهانی به مخاطبان این حوزه معرفی کنند؛ اما متاسفانه به دلیل وجود تعداد بسیار زیاد جشنواره های بین المللی و نبود اطلاعات کافی در این زمینه و همچنین آشنا نبودن به پروسه ارسال فیلم با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستند.

 

به منظور دیده شدن یک اثر که دارای کیفیت قابل قبولی است؛ شاخص های بسیاری از جمله انتخاب پلتفرم آنلاین مناسب، تیزر و پوستر با کیفیت و همچنین کلیه فعالیت هایی که باید در هنگام حضور در این جشنواره ها رعایت کرد، وجود دارد اما بسیاری از فیلم سازان با این موارد آشنایی چندانی ندارند.

 

حضور در یک جشنواره معتبر خارجی باعث می شود تا فیلم سازان با فضای فعالیت با کیفیت بین المللی آشنا شوند و در صورتی که یک فیلم ساز بتواند شاخص های لازم در این زمینه  را در هنگام حضور در یک جشنواره بین المللی رعایت کند؛ می تواند اثر تولیدی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه  دهد و این مسئله وی را در تولید آثار با کیفیت نزدیک به شاخص های جهانی یاری رساند.

 

ارسال فیلم به جشنواره های خارجی همیشه یکی از دغدغه های فیلم سازان بوده است. با اینکه دوره های آموزش فیلم سازی در حال افزایش است، اما متاسفانه منابع آموزشی در خصوص شیوه های معرفی آثار به جشنواره های بین المللی فیلم آن طور که باید در دسترس نیست.

 

احتمالا هر کدام از ما دوست داریم آثار هنری مان بیشتر دیده شود. بیشتر دیده شدن سبب می شود واکنش های متفاوتی را در مورد فیلم خود دریافت کنید. و همین امر به تدریج تجربه شما را در فیلم سازی بالا و بالاتر خواهد برد.

 

چندین سال پیش به علت هزینه های سنگین پست، اغلب فیلم سازها (به خصوص فیلم سازان فیلم کوتاه) مجبور بودند ثبت نام و ارسال آثار خود را تنها محدود به چند جشنواره خارجی کنند. اما خوشبختانه امروز به مدد سرعت بالای اینترنت، دیگر نیاز به ارسال فیلم به صورت فیزیکی نیست.

 

هر چند جشنواره های معتبر بین المللی فیلم برای ثبت نام هزینه دریافت می کنند. اما نگران نباشید، تعداد زیادی از جشنواره ها هستند که می توانید به صورت رایگان در آن ها ثبت نام کنید.

 

 انتخاب یک پلتفورم آنلاین

برای ثبت نام در جشنواره های خارجی، پلتفرم های متنوعی وجود دارد. در ایران دو پلتفرم FilmFreeway و Withoutabox شناخته شده تر هستند. که از این دو  FilmFreeway به خاطر وجود تعداد زیادی جشنواره فیلم رایگان دارای محبوبیت بیشتری است.

 

پلتفرم های دیگری نظیر ShortFilmDepot , Reelport , ClickforFestivals و… نیز هستند که می توانید با سر زدن به سایت شان از تعداد جشنواره ها و هزینه ای که برای ریجیستر دریافت می کنند، آگاه شوید.

 

این سایت هایی هست که اکثر پخش کننده های حرفه ای برای ارسال فیلم به جشنواره های خارجی از آن استفاده می کنند.

 

اهمیت تیزر و عکس ها فیلم

 

پس از اینکه پلتفرم خود را انتخاب کردید. باید به عنوان فیلمساز یا نماینده فیلمساز در جشنواره مورد نظرتان ثبت نام کنید. ابتدا باید برای فیلم خود پروفایل اختصاصی ایجاد کنید. این بخش را جدی بگیرید و سعی کنید بهترین عکس های فیلم را آپلود کنید. این عکس ها ممکن است در آینده در بروشور و کاتالوگ های جشنواره چاپ شود.

 

یک تیزر جذاب هم برای معرفی فیلم تهیه کنید. امروزه اکثر جشنواره های معتبر بدون داشتن تیزر، امکان ثبت نام را به شما نمی دهند.

 

 خروجی مناسب فیلم

 

به نوع کدک و فرمت خروجی که در فرم ثبت نام جشنواره اشاره شده، دقت کنید. اکثر جشنواره ها از فرمت MOV با کدک QuickTime پشتیبانی می کنند. هرچند که فرمت MP4 با کدک H264 هم اخیرا رایج شده است. توجه کنید چنانچه از MP4 استفاده می کنید، بیت ریت را دست کم روی ۱۰ تنظیم کنید.

 

 مدت زمان فیلم

هنگام پر کردن فرم به مدت زمان قابل قبول و قوانین آن جشنواره توجه کنید. برای فیلم کوتاه معمولا بین ۱ تا ۳۰ دقیقهمورد تایید می باشد. ولی با این حال حتما این مورد را بررسی نمائید. اگر فیلم شما ثانیه ای بیشتر از زمان ذکر شده باشد، توسط هیئت انتخاب بازبینی نخواهد شد.

 

 آپلود فیلم

 

برای آپلود فیلم سایت های متنوعی هستند که خدمات رایگان یا پولی ارائه می دهند. مرسوم ترین آنها Vimeo است. کافی ست فیلم خود را در آن آپلود کنید و سپس لینک خصوصی آن را در فرم جشنواره درج کنید.

 

Google Drive , One Drive هم سرویس های نام آشنایی هستند. همچنین اگر فیلم شما زیر ۲GB می باشد، می توانید از Wetransfer نیز استفاده کنید.

 

منتظر خبر های خوب باشید

پس از اینکه ثبت نام انجام شد، باید منتظر اتفاق های خوب باشید. برای اینکه خبر پذیرفته شدن در جشنواره را از دست ندهید، اطمینان حاصل کنید که ایمیل خود را در فرم ثبت نام و پلتفرم آنلاین درست وارد کرده اید. در نظر داشته باشید هیچ ایمیلی در دنیا با www شروع نمی شود!

 

سفر و اقامتتان را برنامه ریزی کنید

چنانچه فیلم تان پذیرفته شد، قبل از اینکه بار سفر ببندید یک بار دیگر به سایت یا فرم ثبت نام جشنواره مراجعه کنید! پذیرفته شدن در یک جشنواره به این معنی نیست که تمامی هزینه های سفر و اقامت را مسئولان جشنواره متحمل خواهند شد.

 

هر جشنواره با توجه به سابقه و بودجه ای که دارد، تسهیلات متفاوتی را فراهم می کند. به عنوان مثال یک جشنواره ممکن است فقط هزینه بلیط رفت و برگشت را بپذیرد، دیگری هزینه های هتل را هم در نظر بگیرد. و اگر بد شانس باشید ممکن است هیچ کدام از این موارد شامل حال شما نشد. آنجاست که باید به ماندن یا رفتن بیشتر فکر کنید!

 

  فیلم بلند یا فیلم کوتاه

 

طبیعتا نحوه پخش فیلم های بلند و کوتاه در جشنواره های فیلم متفاوت هست. هر فیلم بلند یک سانس کامل را به خود اختصاص می دهند. در حالی که برای نمایش فیلم کوتاه معمولا به میزان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه(زمان هر سانس) چندین فیلم کوتاه را پشت سر هم پخش می کنند.

 

 کلاس های فیلم سازی

حضور در جشنواره های بین المللی می تواند فرصت خوبی برای آشنایی با سبک های مختلف فیلم سازی در اقصی نقاط جهان باشد. اغلب جشنواره های معتبر برای بر گزاری ورک شاپ های سینمایی از اساتید کهنه کار این رشته دعوت به عمل می آورند. سعی کنید بیشتر از اینکه وقت خود را در گردش های توریستی تلف کنید، برای شرکت در این ورک شاپ های با ارزش برنامه ریزی کنید.

 

البته ما سعی کرده ایم در تایم کد پکیج جامعی از آموزش های فیلمسازی و ورک شاپ های سینمایی را جمع آوری کنیم. ولی به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن!

 

  برای یک سخنرانی یک دقیقه ای خود را آماده کنید

 

قبل از اینکه عازم سفر شوید، سعی کنید چند جمله موجز و مختصر در مورد ویژگی های فیلم خود در ذهن آماده داشته باشید. معمولا بعد از نمایش فیلم ها، جلسه های نقد و بررسی فیلم ها برگزار می شود که بهتر است آمادگی پاسخگویی به مخاطبان در خصوص هدف تان از ساخت این فیلم و سوالاتی از این دست را داشته باشید.

 

به خود و فیلم تان باور داشته باشید. ممکن است فیلم شما برنده بخشی شود. بنظرتان بهتر نیست چند جمله ای را برای روی سن آماده کنید؟!


 منبع: