مشخصات اثر

گزارش خطا

0 0 نظر

برد شیر

مستند قوم‌نگار/ 42 دقیقه

فیلم مستند بَردشیر (شیر سنگی) اثر مهوش شیخ الاسلامی روایتی از شهر ایذه نماد مردانگی، جوانمردی و شجاعت است و بر سر مزار مردانی نصب می‌شود که از آنها به نیکی یاد می‌کنند. فیلم داستان مردی را دنبال می‌کند که سازنده‌ی شیر سنگی است و برای پسر کوچک خودش که طی حادثه‌ای او را از دست داده است نیز یک شیر سنگی می‌سازد.
خانم شیخ الاسلامی می گوید : این مستند قوم نگارانه در باره آثار تاریخی ایل بختیاری است و فیلمبرداری در اطراف ایذه و کوههای آن انجام شده است و فیلمبرداری در این محیط های طبیعی کار دشوار و سختی بود این مستند ساز در مورد مضمون اصلی فیلم گفت : شخصیت اصلی فیلم هنرمندی است که شیر سنگی می سازد و به زندگی و دغذغه های این آدم پرداختم.
مهوش شیخ الاسلامی مستندساز درباره مستند «بردشیر» گفت: زمانی که برای ساخت فیلم مستند «کول فرح» به شهر ایذه رفته بودم متوجه شدم که شیر سنگی های قدیمی را دزدیده و آنچه را که نتوانسته بودند ببرند با پتک و تیشه شکسته بودند. به این دلیل فکر کردم در آینده نزدیک دیگر مجسمه ای از شیر وجود نخواهد داشت و ضروری است در قالب یک مستند آنها را برای آینده ثبت کنم.
وی ادامه داد: طی دو سفر برای تحقیق میدانی و دیدن محل فیلمبرداری متوجه شدم مجسمه سازان شیر سنگی دیگر پیر شده اند و جوان ها هم مایل به این کار نیستند. متاسفانه به ندرت کسی پیدا می شد که این هنر ارزنده را دنبال کند به خصوص که مصالح جدیدی برای ساخت شیر به بازار آمده بود که کار را راحت تر می کرد اما متاسفانه نتیجه کار، کاریکاتوری از شیر سنگی ها بود.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه شیر سنگی ها یکی پس از دیگری ربوده شده اند، یادآور شد: شیر سنگی که در گویش بختیاری به آن بردشیر گفته می شود نماد غیرت و جوانمردی است که روی قبور مردان دلاور بختیاری قرار داده می شد. این مجسمه های شیر با استفاده از تخته سنگ های بزرگ، ساخته می شود که کاری بس دشوار و البته بسیار زیبا است.
متاسفانه در طول کار مشکلاتی قومی بین مجسمه ساز شیر سنگی فیلم با بستگانش پیش آمد که روند فیلم را به کلی تغییر داد و مرا از ایده اصلی فیلمم دور کرد.
فیلم مستند “شیر سنگی” به کارگردانی مهوش شیخ الاسلامی به بخش مسابقه جشنواره “ادینبورگ” اسکاتلند راه یافت.

عوامل :

کارگردان: مهوش شیخ‌الاسلامی
تهیه‌کننده: محسن حیدری، مهوش شیخ‌الاسلامی
محقق: مهوش شیخ‌الاسلامی
فیلمبردار: ماجد نیسی
تدوین‌گر: فرحناز شریفی
صداگذار: آرش اسحاقی، طلا آزادمنش
عکاس :مریم کیا

مشخصات

کارگردان#
مهوش شیخ‌الاسلامی
زمان فیلم
42

برای ثبت نظر و امتیاز از فرم زیر استفاده نمایید.

امتیاز دهید

Your email address will not be published.