تماس با ما                ثبت اطلاعات 

 

مستند خودبیانگر «حرفه:مستندساز»/ 80  دقیقه/تولید


کارگردان:  شیرین برق نورد، فیروزه خسروانی، فرحناز شریفی، مینا کشاورز، سپیده ابطحی، سحر سلحشور و ناهید رضایی


 پژوهشگر: برق نورد، خسروانی، شریفی، کشاورز، ابطحی، سلحشور و رضایی


فیلمبردارمحمدرضا جهان پناه


 تدوینشیرین برق نورد، فرحناز شریفی، سپیده ابطحی، آرین مهدی‌زاده و ناهید رضایی


 صداگذار: مانی هاشمیان


 عکاس: فرحناز شریفی


 تهیه کننده:


 خلاصه فیلم: 

 فیلم مستند«حرفه: مستندساز»، حرفه: مستندساز مستندی ۸۰ دقیقه‌ای است که توسط ۷ مستندساز زن ساخته شده است. شیرین برق نورد، فیروزه خسروانی، فرحناز شریفی، مینا کشاورز، سپیده ابطحی، سحر سلحشور و ناهید رضایی در این مستند با رویکردی خود بیانگراز چالش‌ها و مشکلاتشان در مواجهه با زندگی حرفه‌ای و شخصیشان حرف می‌زنند.

«حرفه: مستندساز» قصد دارد تفاوت کار مستندسازان، نوع جهان بینی شان و نگاه آنها به سینمای مستند را به نمایش بگذارد.

 این مجموعه درباره مستندسازانی است که آثارشان در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشته است. البته همه مستندسازان بزرگ و شناخته شده ای نیستند و برخی فیلم اولشان را در جشنواره شرکت داده بودند.

 همزمان با جشنواره ساخت مجموعه آغاز شد و هر قسمت آن پیرامون زندگی یکی از مستندسازان است. در برخی قسمت ها براساس کاراکتر افراد به زندگی شخصی آنها نیز پرداخته ایم و در قسمت های دیگری نیز روی کار آنها متمرکز شده ایم.

هدف این مجموعه معرفی مستندسازان و شیوه کار آنها است. اینگونه تفاوت هایی که در شیوه کاری افراد وجود دارد، نوع نگاه و جهان بینی شان به سوژه و نگاهشان به سینمای مستند مشخص می شود.

قسمت اول: هم زمان دو مستندساز معرفی می شوند. نخستین قسمت مجموعه مربوط به دلاور دوستانیان و کیومرث سبحانی از فیلم اولی های بخش مستند جشنواره فیلم فجر است.

قسمت دوم : گفتگو با محمدعلی شعبانی و بررسی آثار او

قسمت سوم: صادق داوری فر مستندسازی است که مدت زیادی در رادیو کار کرده و تجربه تهیه کنندگی برنامه های متفاوت از جمله برنامه های سینمایی را در رادیو دارد.

قسمت چهارم: «سفر به آمادای» به بررسی سیمای طبیعی و گونههای کمنظیر جانوری استان همدان میپردازد و ضمن نمایش چرخه حیات طبیعی این سرزمین، اسراری شگفتانگیزی از زندگی موجودات مختلف در زمستان جانفرسا، تابستان سخت و خشک، پاییز هزار رنگ و بهار پر هیاهوی آن را بازگو میکند.

قسمت پنجم : آشنایی و گفتگو با محسن خان‌ جهانی

قسمت ششم : آشنایی با محمد کارت مستند ساز و بازیگر اهل شیراز

قسمت هفتم : روایت مستند « من می‌خوام شاه بشم » در  سی و سومین جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۳

قسمت هشتم: «حرفه: مستندساز» این قسمت به معین کریم الدینی فیلمسازی می پردازد که مستند «آتلان» را ساخته است؛ فیلمی که از موفقترین آثار مستند سینمای ایران طی یکسال اخیر است.

 در آخرین قسمت از «حرفه مستندساز» عماد خدابخش کارگردان این مجموعه با کریم الدینی همسفر می شود و با هم به محل فیلمبرداری مستند آتلان می روند و با کاراکتر اصلی مستند گفتگو می کنند.

 کریم الدینی در این مستند درباره نحوه ورود خود به سینمای مستند و همچنین علایق شخصی خود سخن می گوید.

 «حرفه مستندساز» که آخرین قسمت آن طولانی تر از قسمت های قبلی است، به معرفی مستندسازانی می پردازد که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۳ شرکت داشته اند.

قسمت نهم: قسمت جدید از مجموعه «حرفه مستندساز» مخاطبان را با زندگی و کار فرشاد اکتسابی مستندساز شناخته شده همراه می کند.

 

جوایز :

جایزه "تیم هترینگتون" از جشنواره شفیلد

این جایزه برای پاسداشت زندگی و میراث فتوژورنالیست و مستندساز انگلیسی، تیم هترینگتون است؛ کسی که فیلمسازی را برای نشان دادن موقعیت انسان‌هایی انتخاب کرد که اغلب توسط موج رسانه‌ها و جریان‌های غالب دنیا نادیده گرفته می‌شوند. او در سال ۲۰۱۱ در جریان اعتراضات مردمی در لیبی کشته شد. این جایزه توسط مادر تیم هترینگتون و اولی هاربوتل (نماینده موسسه پخش فیلم مستند داگ ووف) به شیرین برق نورد به نمایندگی از طرف کارگردان‌های فیلم مستند حرفه: مستندساز اهدا شد.