عکس ابراهیم مختاری

ابراهیم مختاری،  متولد سی ام آبان ماه ۱۳۲۶ در بابل

مختاری در سال ۱۳۵۱ از مدرسه عالی تلویزیون و سینما فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۵۷ لیسانس خود را از دانشگاه پاریس هشت گرفت.

او از سال ۱۳۵۱ کار خود را با نویسندگی و کارگردانی آغاز کرد و به فیلم‌سازی مستند و بعد داستانی روی آورد. در سال ۱۳۷۲ نخستین فیلم سینمایی خود را به نام «زینت» ساخت که در بخش هفتهٔ منتقدان جشنوارهٔ کن سال ۱۹۹۴ به نمایش درآمد. «برگ جان، یک تعبیر عاشقانه» دومین فیلم سینمایی ابراهیم مختاری پس از فیلم «زینت» است که در عرصه‌ بین‌المللی موفق بوده است.

وی هم‌چنین در فیلم شطرنج باد و مجموعه‌های تلویزیونی دلیران تنگستان (قسمت دهم) و سمک عیار (قسمت هشتم) دستیار کارگردان بود.

 ابراهیم مختاری، عضو هیأت مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران است.

فیلم ها

  • فیلم سینمایی «برگ جان، یک تعبیر عاشقانه» ۱۳۹۵
  • مستند «زینت یک روز به خصوص» ویدئو بتا کم، رنگی، ۵۳ دقیقه، ۱۳۷۹
  • مستند «ملاخدیجه» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۲۶ دقیقه، ۱۳۷۴
  • مستند «کشتی سازی خلیج فارس» ۱۳۷۰
  • مستند «مکرمه» خاطرات و رؤیاها: ویدئو بتا کم، رنگی، ۴۸ دقیقه، ۱۳۷۸، به تهیه‌کنندگی ابراهیم مختاری
  • مستند «استاد بهاری» ۱۳۷۰
  • فیلم سینمایی «زینت» ۳۵ میلی‌متری، رنگی، ۸۷ دقیقه ۱۳۷۲
  • مستند «زعفران» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۴۰ دقیقه، به تهیه‌کنندگی مؤسسه فرهنگ و هنر رها فیلم ۱۳۶۹
  • مجموعه مستند «بحران مسکن (اجاره‌ نشینی)»(مشترک با کیوان کیانی) ۱۶ میلی‌متری، سیاه و سفید(نگاتیو رنگی)، ۵۰ دقیقه، ۱۳۶۷
  • مستند «یک سفر صیادی» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۲۸ دقیقه، ۱۳۶۵
  • مستند «خورهای تجاری» ۱۳۶۴
  • مستند «آبیاری میناب» ۱۳۶۳
  • مستند «پناهگاه های صیادی» ۱۳۶۳
  • مستند «نظام آبیاری دشت میناب»(مشترک با حبیب الله حسین پور) ۱۳۶۳
  • مستند «سر پناه» (مشترک با کیوان کیانی) ۱۳۶۱
  • مستند «نان بلوچی» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۳۰ دقیقه، ۱۳۵۹
  • مستند «خاویار» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۳۰ دقیقه، ۱۳۵۸
  • مستند داستانی «سبزوار،زمستان 35» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۳۰ دقیقه، ۱۳۵۵
  • مستند « آت اغلان (چابک‌سوار )» ۱۶ میلی‌متری، رنگی، ۲۷ دقیقه، ۱۳۵۴
  • مستند«لاستیک سازی در ایران» ۱۶ میلی‌متری، ۱۵ دقیقه، ۱۳۵۱
  • کوتاه داستانی «طوبی» ۱۶ میلی‌متری، سیاه و سفید، ۳۰ دقیقه، ۱۳۵۱

تدوینگر:

 

تالیف

  • کتاب «میراث پهلوانی» (با همکاری هدی صابر)
  • کتاب «در گرگ و میش راه»
  • زینت

مقالات:

  • يک مرکز سينمايي چطور با کارگردانان قرارداد مي‌بندد؟
  • مغایرت ضوابط با اساسنامه خانه سینما
  • نقش فارابی در رکود و رونق فیلمنامهنویسی
  • گفتگوی جواد طوسی با جعفری جوزانی، نماینده احمدی نژاد در شورای هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما و ابراهیم مختاری، بازرس چهار دوره هیات مدیره خانه سینما: صفحه1، صفحه2، صفحه3، صفحه4
  • مجله بارفروش سال هجدهم شماره 99  مصاحبه با ابراهیم مختاری
  • مقاله امید بلاغتی
  • نامه به سردبیر شرق
  • پیشاپیش تهمت سامان نداشتن به اصناف سينمايي زده شد
  • میراث پهلوانی در جامعه امروز
  • نقد یک روز بخصوص
  • مراکز فروش یک روز بخصوص و مستندهای دیگر
  • پاسخ خندان
  • پاسخ به علیرضا رئیسیان3 - 04/09/90
  • پاسخ به علیرضا رئیسیان2
  • پاسخ به علیرضا رئیسیان1 - 08/08/90
  • مصاحبه با روزنامه اعتماد - 08/06/90
  • میراث پهلوانی - 04/06/90
  • توضیحی بر یادداشت آقای فرج سرکوهی
  • میراث پهلوانی
  • هدی صابر  - 30/04/90
  • شورای عالی سینمای ایران، یا...؟ - 11/11/89
  • نا کار آمدی ساختار خانه سینما - 12/9/89
  • نظام نوین سینمای ایران - 11/9/89
  • تشکیلات نوین صنفی سینمای ایران - 11/9/89
  • زينت زني است بي ترديد
  • مكرمه از دنياي ارباب و ديو و جانور رفت
  • اين چه سينماييه؟ 
  • اصناف سينماي ايران : يك گام به پس
  •  (دو كرسي‌آهنين، پنج صندلي شكسته)  
  • در پاسخ به نقد ساختار خانه سينما
  •  شوراي‌عالي سينما، نه. شوراي معاونت،آري
  • زنان وسينماي ايران
  • قضيه اكران آثار مستند درايران
  • سينماي ملوك‌الطوايفي ايران
  • يك‌ قرن عقب افتادگي نظام سينما (تلويزيون) كشور  
  • آيا از نقطه صفر جلوتر خواهيم رفت؟
  • قضيه اكران فيلم‌ها، نقش دولت، و مردم تماشاگر
  • قضيه تشكيلات صفي در سينماي ايران      
  • سه زن به روایت یک مرد
  • جشنواره‌ ي صنفي مستندسازان
  • قاعده ی استثناء
  • خودماني شدن دوربين
  • نظام نوين سينماي ايران را طراحي كنيم
  • خودماني شدن دوربين
  • بازرس خوب بازرس مرده است
  • سيف الله داد و مستندسازان سينماي ايران

جوایز

  • بهترین فیلم حرفه‌ای مستند در کنکور ردپای زندگی، فرانسه (۱۹۹۹)، برای مستند «مکرمه، خاطرات و رؤیاها»
  • جایزه طلایی کشورهای داو، زنگبار (ژوئیه ۲۰۰۰)، برای مستند «مکرمه، خاطرات و رؤیاها»
  • دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی سانفرانسیسکو، آمریکا (مه ۲۰۰۰)، برای مستند «مکرمه، خاطرات و رؤیاها»
  • جایزه بزرگ جشنواره طبیعت و محیط زیست ساچیل (Sacil)، ایتالیا (۱۹۹۴)، برای مستند «زعفران»
  • جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره منظر زمین (Earth Vision)، توکیو، ژاپن (۱۹۹۲)، برای مستند «زعفران»
  • تقدیر از مستند «زعفران» در هشتمین جشنواره سه قاره فریبورگ، سوئیس (۱۹۹۴)

 


 حضور در :

 



 برای مشاهده وب سایت ابراهیم مختاری کلیک کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید