مستند/ دقیقه/تولید
کارگردان: مهرداد اسکویی
پژوهشگر:
فیلم بردار:
تدوین گر:
تهیه کننده:
منتخب در:
خلاصه فیلم:
" دبورا یانگ " منتقد مشهور هالیوود ریپورتر در بخشی از نقدش دربارهٔ مستند «رویاهای دم صبح» مینویسد:
"شهرت مهرداد اسکویی به عنوان یکی از بهترین مستندسازان ایران، فیلم به فیلم در حال افزایش است. فیلم مستند «رویاهای دم صبح» که در یک کانون اصلاح و تربیت ویژه ختران کمتر از ۱۸سال ساخته شده است، نمونهای کامل از قدرت و تأثیرگذاری سادگی را به تصویر میکشد، زمانی که این سادگی با ایجاد حس همدردی و دلسوزی مخاطب نیز همراه باشد. این مستند بلند و مختصر بدون طفره و تکرار یک راست به سوژه اصلی میپردازد و به داستانهای ناراحتکنندهای از پشت پرده اعتیاد، آزار و اذیت و فقری میپردازد که زندگی این دختران جوان را به تباهی کشیده است.
"اسکویی به همراه تیم سازنده ۲۰ روز را در کانون اصلاح و تربیت در حوالی تهران صرف فیلمبرداری این مستند کرده و توانسته با گفتگو با این دختران جوان به طرز شگفتانگیری به زندگی و احساسات شخصی این افراد دسترسی پیدا کند. اسکویی سوالهای زیادی از سوژههای خود میکند اما بیشتر فیلم به شنیدن زنان و دخترانی میگذرد که با صدای خود سخن میگویند. دختران و زنانی که خیلی زود پیر شدهاند؛ همانطور که یکی از دختران در فیلم عنوان میکند: "زمانه پیرم کرده است".
این کاری نیست که من بایستی بدان مشغول میشدم". مهرداد اسکویی میگوید، پرسه زدن میان دستهٔ انبوهی از کارت پستالهای تاریخی و قدیمی کاهی رنگ، متعلق به نجیب زادگان ریش بلند قاجار، انقلابیون سبیل دار، زنان محجبه و درویشان کوچه گرد. اسکویی از مستند سازان برجستهٔ ایرانی است که بخش قابل توجهی از وقت و هزینهٔ خود را صرف جمعآوری مجموعهای کرده که از نظر دوستان و خویشانش، سرمایهگذاری حرکتی آرمان گرایانه برای ایجاد یک نهضت فرهنگی است. وی مصمم است تا شاهد منتشر شدن صدها اثر تصویری مربوط به اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست باشد که به زعم وی راهی است برای التیام و بازسازی بخشی از تاریخ بصری کشورش ایران. برای اسکویی کارت پستالهای تصویری چیزی بیش از مستندات و بخشی از فرایند درمان فرهنگی به شمار میروند. فیلمهای وی مسائل مهم و حساسی چون خودکشی زنان در جوامع سنتی، اعتیاد جوانان به مواد مخدر و یا بحران هویت جوانان ایرانی را مطرح میکند.