نادر خالدی، آهنگساز مستند «در عمق میدان»
آهنگساز مستند «در عمق میدان» دررابطه با تجربه ساخت موسیقی این فیلم می گوید: آشنایی من و بهروز ملبوس باف به سال ها پیش برمی گردد. می توانم بگویم حتی در یک مقطع زمانی با هم زندگی کرده ایم، اما بعدا در یک دوره ای من از ایران به اسپانیا و بعد ونکور کانادا رفتم و زمانی که برگشتم، فیلم قبلی او «اصفهان در بوق کارخانه ها» را دیدم و خیلی پسندیدم. او هم نمونه کار من در این چند سال را دوست داشت. همکاری ما از همان زمان و اواخر فیلمبرداری«در عمق میدان»آغاز شد؛ دغدغه مند بودن او در این همکاری تاثیر زیادی داشت. علاوه بر اینکه عشق به اصفهان وجه مشترک هر دوی ما بود. من در طول فیلمبرداری درگیر فیلم شدم و همراه او بودم، ولی ساخت موسیقی را وقتی به کانادا برگشتم انجام دادم. خالــدی در گـــــفت و گو بـــــا خبرنگار اصفهان زیبا دربــاره انتخاب این ساختارو سازبندی برای موسیقی فیلم «در عمق میدان» ادامه می دهد: فیلم حول محور اصفهان بود و من هم از سن 10سالگی تجربه نوازندگی تنبک و کار در موسیقی سنتی و بعدا تجربه موسیقی تلفیقی و فلامینکو را داشتم، بنابراین سعی کردم به فرم جدیدی در کارم برسم و تجربیاتم در فلامینکو را در کنار موسیقی سنتی ایران قرار دهم و در نهایت قطعه اصلی، یعنی «اصفهان بولریاس» تلفیقی از موسیقی فلامینکو و موســـیقی سنــــتی در دستگاه اصفهان شد. او اضافه مــــی کند: متـــاسفانه هنوز موسیقی در بسیاری از فیلم های ما انتخابی و اکثرا تکراری از ملودی های بارها شنیده شده است. در اینجا تمام تلاش من این بود کاری کنم که بازتابی از خــــودم و فرهنـــــگی که در آن بــزرگ شده ام باشد، علاوه براینکه صرفا هم به آن ختم نشده و در نوع خودش آوانگارد و نو باشد. خالدی در رابطه با اینکه تفکیک موسیقی سنتی و فلامینکو در موسیقی «در عمق میدان» راحت نبود و تلفیق خیلی نزدیک انجام شده بود، می گوید: درست است تصور خیلی ها از موسیقی تلفیقی نواختن دو نوع موسیقی در کنار هم است، ولی تمام تلاش من این بود که آن جنس از گفت و گویی که درفیلم جریان دارد؛ یعنی گفت و گوی قدیم و جدید در موسیقی هم جریان پیدا کند و این نو و کهنه جاری در شهر، بشود تار و پودِ در هم تنیده ای که حالا در موسیقی فیلم بشنویم. مثلا در جایی شما فرم گیتار این موسیقی را درعین دارا بودن ویژگی ها و تکنیک موسیقی فلامینکو می شنوید و ملودی اصفهان را هم دارید. سازهای استفاده شده هم گیتار، سه تار، دف، ملودیکا، کاخن و پالماس بود. حتی در بخشی از نوعی موسیقی والس بهره بردم. در عین اینکه تلاشم این بود که لحن سازها از بین نرود و مثلا سه تار لحن غربی به خودش نگیرد.