مانی پتگر، متولد 1338 در تهران است. بعد از راه انداختن یک استودیو عکاسی(۱۳۵۹-۶۱) کارش را در سینما با امیر نادری در فیلم «دونده» و «آب، باد، خاک» آغاز نمود.

 بعد از کلید (ابراهیم فروزش) در سال ۱۳۶۵ به استرالیا مهاجرت کرد و بین سال های ۶۷ تا ۶۹ در صنعت فیلم آن جا به کارهای مختلفی پرداخت تا این که در سال ۱۳۷۰ اولین فیلم کوتاه تجربی اش «زاویه مقابل» را ساخت. در سال ۱۳۷۳ به ایران بازگشت که فیلمی درباره سینمای ایران را برای تلویزیون استرالیا و بنیاد سینمایی فارابی بسازد که بنا به دلایلی آن فیلم هرگز ساخته نشد، ولی «سینما سینما» ساخته شد و «عشاق سینما» هم کلید زده شد.

او از سال ۱۳۷۶ به ایران باز گشته و قصد ساخت دو فیلم بلند را در ایران دارد که اولین مورد، «نگاه»  به تازگی اتمام یافته است. 

 (مشاهده وبگاه شخصی مانی پتگر)


فیلم ها: 

  •  (1991) زاویه مقابل
  •  (1992) نقطه دید
  •  (1994) ایستگاه به ایستگاه
  •  (1995) برادرها
  •  (1995) پایان های خوش
  •  (1996) سینما سینما
  •  (1999) نخ و سوزن
  •  (2000) کسوفی که از آسمان به زمین افتاد
  •  (2002) عشاق سینما
  •  (2007) نگاه

تالیف :

  • گفت و شنود با ویم وندرس در جشنواره فیلم سیدنی ۱۹۸۷ (تقدیم به سه فرشته سینما)
  • ۸۱ -۱۳۶۸-گزارش سی و ششمین جشنواره فیلم سیدنی۱۹۸۹ (هوای بهاری برای غیر استرالیایی ها)
  • ۹۴ -۱۳۶۹- گزارش سی و هفتمین جشنواره فیلم سیدنی۱۹۹۰(به سوی سینمای عمیق و انسانی)
  • ۹۶ -۱۳۶۹-درباره قطار اسرار آمیز و گفتگو ی مجله تایم اوت با جیم جارموش
  • ۱۰۰ -۱۳۶۹-به مناسبت صدمین شماره (درتاریکی سینما, دور از چشم مردم خیابان)
  • فروردین -۱۳۷۰- بخشی از کتاب معرفی و نقد فیلم های امیر نادری (نوشته ی غلام حیدری و عباس بهارلو
  • ۱۰۶ -۱۳۷۰-گزارش جشنواره فیلم های ایرانی در سیدنی ۱۹۹۱(یک بند از هقتاد بند!و
  • -۱۲۷ -۱۳۷۱-رویای آمریکایی -از نزدیک
  • ۱۲۹ -۱۳۷۱-گزارش سی و نهمین جشنواره فیلم سیدنی ۱۹۹۲(جشنواره فیلم های بی قصه)
  • ۱۳۵ -۱۳۷۱-گفتگو با دانلد ریچی, منتقد فیلم و تاریخ نگار سینمای ژاپن انسان جستجوگر غربی در شرق
  • ۱۵۰ -۱۳۷۲-گزارش چهلمین جشنواره فیلم سیدنی۱۹۹۳(سفر به عالم واقعیت و خیال در سال خشکی)
  • ۱۵۰ -۱۳۷۲-یک دروغگوی صادق -فلینی از خودش می گوید -ترجمه-و
  • ۱۵۷ -۱۳۷۳-گفتگو با برادران تاویانی (همراه با کلود گونزالس)و(سینما یعنی توانایی تصویر غیر ممکن)
  • ۱۵۹ -۱۳۷۳-گفتگو با جین کمپیون (مجذوب روابط در دنیای دور دست)
  • ۱۶۷ -۱۳۷۳-گزارش چهل و یکمین جشنواره فیلم  سیدنی۱۹۹۴
  • نمایشگاه مستند های غیر متعارف و تجربی
  • ۱۷۶ -۱۳۷۴-در حاشیه جشنواره کن ۱۹۹۵(رویاها و کابوس های من)
  • تصویر-۱۷زمستان-۷۳ گفتگو با سیف الله صمدیان درباره ی سینما سینما
  • تصویر-۱۹تابستان-۷۴ بین اسکار وکن
  • ۱۷۷ -۱۳۷۴-گزارش چهل و دومین جشنواره فیلم سیدنی ۱۹۹۵ (در ستایش صد سالگی سینما)
  • ۱۷۹ -۱۳۷۴-دونده ده ساله شد
  • ۱۸۳ -۱۳۷۴-به مناسبت صد سالگی سینما (سینمای بازیگوش)
  • ۱۸۸ -۱۳۷۵-معرفی مرد مرده ساخته جیم جارموش
  • تصویر -۲۳ تابستان- ۷۵ گزارش جشنواره کن۱۹۹۶ (از آن همه فیلم، فقط پنج فیلم)
  • ۲۰۵ -۱۳۷۶-گفتگو با گادفری چشایر، منتقد آمریکایی (همراه با هوشنگ گلمکانی) ریشه در فرهنگی پیچیده و دیرپا
  • ۲۲۲ -۱۳۷۷-به مناسبت مرگ سهراب شهید ثالث (سهراب دیگر)
  • ۲۲۵ -۱۳۷۷-شرح دیدار و گفتگویی با آکیرا کوروساوا: بهشت همین دور و بر هاست
  • ۲۴۵ -۱۳۷۸-داوری خانه سینما (بهانه ی کوچک و درد دل بزرگ)
  • ۲۵۰ -۱۳۷۹-معرفی "هفته سینمای مستند معاصر"- سینماتک تهران-
  • ۲۵۱ -۱۳۷۹-درباره سه گانه گم شده راس مک ال وی
  • ۲۶۶ -۱۳۷۹-درباره "صدا و موسیقی" در نوزدهمین جشنواره فجر (تنها موسیقی است که می ماند)
  • ۲۸۲ -۱۳۸۰-درباره "صدا و موسیقی" در بیستمین جشنواره فجر (نخ و بادبادک)
  • سینمای نو -۱۳۸۰- ده سوال از ده مستندساز (درباره سینمای ديجيتال)
  • روزنامه حیات نو۲۰فروردين -۱۳۸۱-گفتگو با سینا مطلبی و سام فرزانه (رها از قید و بند مستند)
  • بولتن روزانه ی جشنواره یادگار، خرداد ۱۳۸۱-  گفتگو با مجید صدقی (دغدغه ام هنر مدرن است)
  • ۲۸۹ -۱۳۸۱-ملاحظاتی درباره داوری در جشنواره ها  به بهانه "سومین هفته فیلم فروغ" (طعم گس جایزه)
  • ۲۹۰ -۱۳۸۱-به مناسبت بیست سالگی مجله فیلم (حرف های داخل پرانتز)
  • ۲۹۳ -۱۳۸۱-گزارش هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان (همان بحث قدیمی "درباره ی..." و "برای...")
  • ۲۹۳ -۱۳۸۱-سینمای بازیگوش: درباره سینمای تجربی با نگاه به چهار فیلم کوتاه در جشنواره وارش (تجربه ای ران ی)
  • ۲۹۶ -۱۳۸۱-سینمای مستند ایران و یک موضوع مشترک (نقطه دید فقیرانه)
  • ۲۹۷ -۱۳۸۱-"صدا و موسیقی" در بیست و یکمین جشنواره قیلم فجر (کمی پچ پچ لطفا...)
  • روزنامه اختر - ۱۳ اسفند -۱۳۸۱-گفتگو با علی اکبر افتخار (تبریز) (نخ اطلاعات و بادبادک خیال!)
  • پیک سنجش ۸ اردیبهشت -۱۳۸۲-گفتگو با مریم السادات نوابی نژاد (کارهای دلی تر از دید من سینمایی تر است)
  • روزنامه شرق میزگردی با شادمهر راستین و روبرت صافاریان (لیلا نصیری ها) (بینش و نگرش و مولف نداریم)
  • ۲۹۸ -۱۳۸۲-چهار مستند تجربی کیش ("باید" و "نباید")
  • ۳۰۰ -۱۳۸۲-درباره فیلم قیم (۱۹۸۴) از آتوم اگویان (دروغ های حقیقی)
  • ۳۰۲ -۱۳۸۲- بهمن کیارستمی (از کیارستمی تا کیارستمی)
  • ۳۰۵ -۱۳۸۲شماره مخصوص ۲۰  سالگی مجموعه محبوب ترین یادداشت های منتقدان مجله فیلم (تجدید چاپ ـ سینمای بازیگوش ـ  شماره ۱۸۳)
  • ۳۰۸ -۱۳۸۲-دونده بیست سال بعد - قصه بی آغاز-  (از میان یاد داشت های روزهای فیلمبرداری دونده)
  • صنعت سینما۱۳۸۳- تجلیل دونده، گفتگو با حسام الدین مقامی کیا (نزاع آتش و یخ)
  • ۳۴۳ -۱۳۸۴- "صدا و موسیقی" در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر (حس و احساس)
  • ۳۶۱ -۱۳۸۶- سینمای بازیگوش: جشنواره فیلم های تک پلانی (دیدن، نگاه کردن، تماشا کردن...)
  • ۳۷۴ -۱۳۸۶- گفتگو با اینگمار برگمن و ارلاند یوزفسون (فکر می کنم مرگ باید چیز جالبی باشد) (ترجمه)
  • مهر ماه ۱۳۸۶- مصاحبه ای درباره ی فیلم نگاه -چشم پنجره ای به روح است-و مصاحبه کننده ها: سارا یوکویاما و شیهو کیمورو
  • برای بروشور دومین همایش سینما و معماری آبان ۱۳۸۷-یادداشت کوتاهی درباره ی باد صبا، ساخته ی آلبرت لاموریس
  •  ۴۰۰-۱۳۸۸- بهترین فیلم های زندگی ما
  • ۳۷۸ -۱۳۸۶- مستندهای برگزیده سال (روی قله)
  • مهرنامه- تیر ۱۳۹۰ - دومین گاو تاریخ سینمای ایران
  • روزنامه شرق -۶ مرداد۱۳۹۰- مصاحبه با پوریا جهانشاد (مستند باید به واقعیت ها برسد)
  • همکاری با مجله فیلم از سال 1365

 جوایز :


 حضور در :


 تایید صحت اطلاعات فیلمسازصحت اطلاعات این صفحه توسط آقای مانی پتگر تایید شد.

   

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید